اردوان وزیری

الکس گارلند در فیلم قبلی خود Ex Machina ثابت کرده بود فیلم‌ساز خوش‌قریحه‌ای است که درک دُرُست و روزآمدی از زمانه‌‌ای که در آن زندگی می‌کند دارد.او در این فیلم موفق شده بود در فضایی آینده‌نگر و تحت‌ سلطه‌ی تکنولوژی و با فیلم‌نامه‌ای که براساس نزدیکی تدریجی و گام‌به‌گام انسان و ماشین و حتی دل باختن پروتاگونیست فیلم به هوش‌مصنوعی شکل گرفته بود اثری تامل‌برانگیز خلق کند. ارتباط بین انسان و ماشینِ هوشمندِ مخلوق او،خصوصا بعد از اختراع هوش مصنوعی و فراگیر شدن آن طی چند سال اخیر و همچنین پیامدهای دیستوپیایی این رابطه، همواره محل بحث و مناقشه و اعتراض اندیشمندان حوزه‌های مختلف بوده است.به عنوان مثال چند سال قبل،بيش از هزار نفر از محققان هوش مصنوعی نامه سرگشاده‌ای در رابطه با خطر سلاح‌های خودمختار و خودشليك منتشر کرده بودند.افراد مشهوری مثل اِلون ماسك مدير ارشد اجرایی  تسلا،استيو ووزنياك از آپِل و مرحوم استفن هاوكينگ فيزيك‌دان برجسته در اين نامه به جنبه‌های خطرناك هوش مصنوعی اشاره كرده و نوشته بودند:سوال كليدی كه امروز برای بشريت مطرح می‌شود  اين است كه آیا قرار است يك مسابقه جهانی را در زمينه سلاح‌های هوش مصنوعی راه بيندازيم يا از وقوع آن جلوگيری كنيم؟چنان‌چه نيروهای نظامی برتر جهان براساس توسعه سلاح‌های خودمختار پيش روند،وقوع يك رقابت تسليحاتی جهانی اجتناب ناپذير خواهد بود و نقطه پايان اين رقابت تكنولوژيك روشن است:سلاح‌های خودمختار و خودشليك به "كلاشنيكوف" آينده تبديل خواهند شد. و گارلند این ترس و نگرانی را در نمای پایانی Ex Machina، جایی که هوش مصنوعی لباس به تن می‌کند و همچون یک انسان واقعی قدم به دنیای واقعی می‌گذارد و وارد جامعه‌ی بشری می‌شود به تصویر کشیده بود.فیلم نابودی” را از یک جهت می‌توان ادامه‌ی Ex Machina دانست: هوش مصنوعی حالا به حدی از پیشرفت رسیده که می‌تواند انسان‌ها را نابود کند و جای آن‌ها را بگیرد اما فیلم قادر نیست مقدمات و زمینه‌چینی مناسبی برای نتیجه‌گیری نهایی فراهم کند.متن فیلم و شخصیت‌ها به‌شدت سطحی و کارگردان از کلیشه‌های بدون پشتوانه‌ای در شخصیت‌پردازی بهره گرفته که یادآور کاراکترهای آثار نازل ژانر علمی/تخیلی هستند.برخلاف فیلم قبلی گارلند،دیالوگ‌های نابودی” دلالت تصویری پیدا نمی‌کنند و به جز یکی دو مورد محدود نیز قادر به ارائه‌ی اطلاعات لازم برای رمزگشایی یا تبیین رخدادهای فیلم نیستند. نابودی” برای کارگردان Ex Machina یک عقب‌گرد آشکار به‌شمار می‌رود

اجازه ندهیم فیلم‌ها فریب‌مان دهند

فیلم ,هوش ,مصنوعی ,سلاح‌های ,ex ,انسان ,هوش مصنوعی ,ex machina ,سلاح‌های خودمختار ,را در ,فیلم قبلی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروش لوازم یدکی عمده پراید و پژو مجله سبز follower پخش مستقیم آموزش در دنیای تکنولوژی تفریحات من baranchats آژانس مسافرتی myxp damon21